Monday 25 November 2013

italian rainbow


Kek Italian Rainbow....TQVM mawi atas tempahan......

PETUA:

1) Saya menggunakan tin grace utk pastikan kek tidak melekat pada bekas kek so tak payah guna kertas minyak

2) bagi memastikan kek moist dan enak, sy gunakan 350ml susu segar

PERKONGSIAN RESEPI:
1) 500 g pure butter ( saya guna tatura/scs)
2) 2 cup gula castor
3) 6 biji telur ( saya guna 5 gred A)
4) 1 sudu kecil venilla
5) 400 g tepung( saya guna tepung naik sendiri)- jgn lupa ayak tepung dulu
6) 350 ml susu segar (saya guna dutch lady)
7) warna (purple, biru, hijau, merah, kuning, orange) * warna lain boleh ke????BOLEH2 SGT......janji nmpk cantik cuma tidak warna rainbow ajeeeeeeeee hehehe.

CARA2NYA:
1) pukul butter  dan guna sehingga kembang ( kembang means bertukar warna putih dan bila kaup susah nak jatuh butter tu MAKA kembang la iaaaaaaa)
2) dah kembang masukkan telur (pastikan masuk telur satu-persatu)
3) vanilla essence
4) akhir sekali tepung dan susu segar secara bergilir-gilir....
5) kemudian bahagi adunan kpd 6 dan setiap adunan 300g
6) bakar api atas dan bawah selama 15-20 minit dgn suhu 150'c.

SELAMAT MENCUBA..........................

No comments:

Post a Comment